Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


NÉMÓ NYOMÁBAN
Stúdió: Pixar Animation Studios
Rendező(k) & Történet: Andrew Stanton
Producer(ek): Graham Walters
Forgatókönyvíró(k): Andrew Stanton, Bob Peterson, David Reynolds
Szinkronhangok: Albert Brooks, Ellen DeGeneres, Alexander Gould, Willem Dafoe
Zene: Thomas Newman
Hossz: 96 perc
Bemutató:
 2003. Május 30.
 2003. November 20.
3D-Bemutató:
 2012. Szeptember 14.
 2012. November 15.
Bevétel: 936,743,251
... NYOMÁBAN KRONOLÓGIA
- Némó Nyomában
(2003)
Szenilla Nyomában
(2016)

NÉMÓ NYOMÁBAN (eredeti cím: Finding Nemo) színes, amerikai egész estés 3D-s számítógépes animációs film. A forgatókönyvet írta, és rendezte Andrew Stanton, a zenéjét szerezte Thomas Newman, a producert vállalta Graham Walters, készítette a Walt Disney Pictures, forgalmazta a Buena Wista. Története szerint a túlzottan aggódó bohóchal, Pizsi egy palettás doktorhal társaságában indul fia, Némó keresésére, s az út során megtanulja a kockázatvállalás jelentőségét és azt, hogy fia képes magától is boldogulni.

TÖRTÉNET: Pizsi, a közönséges bohóchal nagy energiát fordít egyetlen gyermeke, Némó védelmezésére, miután feleségét és többi utódját felfalja egy ragadozóhal. Ikrájának repedése miatt Némó egyik úszója nem fejlődött ki rendesen, ám apja „szerencse-úszónak” titulálja az erőtlen testrészt. Az első napon az iskolában a többi gyerek túlféltő apja miatt piszkálja Némót, aki bizonyítani akarván kiúszik a zátonyról a nyílt vízre. Egy pillanat alatt foglyul ejti egy búvár, majd kimászik csónakjába és elhajt. Pizsi kétségbeesetten veszi üldözőbe a gyors járművet, ám képtelen tartani az iramot. Belebotlik egy rövidtávú memóriazavarban szenvedő doktorhalba, Szenillába, aki látta, merre tart a hajó, így felajánlja segítségét. Hamarosan rábukkannak a búvár szemüvegére a fenéken, s Szenilla leolvassa a beleírt nevet és címet: P. Sherman; 42 Wallaby Way, Sydney, Ausztrália. Elindulnak hát; Pizsi elszántságának története sebesen terjed szét az óceánban, s számos élőlény nyújt segítséget a keresésben.
Ezalatt P. Sherman, aki foglalkozását tekintve fogorvos, rendelője akváriumának legújabb szerzeményét köszönti Némóban. Némó találkozik a többi hallal, élükön Búbbal, a mór bálványhallal. Mikor rádöbbennek, hogy Sherman a kiskedvencekkel szörnyen bánó unokahúgának tervezi adni Némót, beszervezik a kis bohóchalat legújabb szökési tervükbe. Az elképzelés szerint eltömítik a szűrőt, így az akvárium elalgásodik, s Sherman kénytelen lesz kitisztítani. Ehhez a halakat nejlonzacskókban ki kell tennie az asztalra, ahonnét ők kigurítják magukat az ablakon, egyenesen az óceánba. A végrehajtás Némóra vár, hiszen csak ő elég kicsi ahhoz, hogy beússzon a szűrőberendezéshez. Az első kísérlet kis híján végzetesnek bizonyul, ám a második sikerrel jár, miután Némó értesül róla Iszák, a pelikán jóvoltából, hogy apja érkezik érte. A fogorvos azonban ahelyett, hogy kivenné a halakat, egy vadonatúj, fejlett, lézertechnológiájú automata tisztítót szerel fel, mialatt az akváriumlakók alszanak.
Számos kalandot követően Pizsi és Szenilla végre megérkezik Sydney kikötőjébe, ahol Iszák felismeri, s csőrében a rendelőhöz szállítja őket. Éppen akkor érkeznek, mikor Sherman unokahúgának nyújtja Némót. Némó halottnak tetteti magát, hogy lehúzzák a vécén, s így az óceánba jusson, ám maga Pizsi is úgy hiszi, fia már nem él. Iszák felbukkanása komoly felfordulást okoz a rendelőben, ami alkalmat szolgáltat Búbnak arra, hogy lejuttassa Némót az öblítő lefolyóján.
Az óceánba visszajutott Pizsi csüggedten kéri Szenillát, hogy hagyja magára. Az elszontyolodva tovább is úszik, s belebotlik Némóba. Noha memóriaproblémái egy pillanatra összezavarják, végül eszébe jut Pizsi küldetése, s magával viszi Némót. A két bohóchal örömmel teli találkozását félbeszakítja, hogy Szenilla – egy sereg sügérrel egyetemben – halászháló fogságába esik. Pizsi aggodalma ellenére Némó a segítségükre siet, s egy Búbtól tanult csellel sikerül kiszabadítania mindenkit. A trió hazatér, s ettől kezdve Pizsi már kevésbé félti fiát, tisztában annak képességeivel. Némó kalandos története lenyűgözi iskolatársait, Pizsire pedig nem mindennapi apaként tekint a többi szülő.
A kikötőben eközben az akváriumi halaknak sikerül a tervük: zacskókban gurulva eljutnak a vízfelszínre. Az ünneplés azonban megtorpan a kérdés felvetődésével: Hogyan tovább?

HÁTTÉR: Andew Stanton a National Geographic magazinnak adott interjúban elárulta, hogy a szereplő, Némó ötlete egy fénykép alapján támadt, melyen két bohóchal egy tengerirózsából bújik ki:
„Letaglózó volt. Fogalmam sem volt, milyen halak, de nem tudtam levenni róla a szemem. Mint szórakoztatóipari foglalkozásúnak, a tény, hogy bohóchalnak hívják őket – jobb már nem is lehetett volna. Nem-igen találsz érdekesebbet ezeknél a kis halaknál, akik bújócskázni akarnak veled.”
Stanton eredetileg fokozatosan, flashbackek formájában kívánta felfedni Pizsi feleségének sorsát. Később azonban úgy találta, Pizsi így túlságosan pesszimistává, folytonosan és szükségtelenül aggódóvá válik, ezért a teljes háttértörténet korai megismertetése mellett döntött, a főszereplőt ezzel rokonszenvesebbé téve, s megalapozva túlféltésének okát.

MUNKÁLATOK: A film előkészületei már 1997-ben megkezdődtek, a munkálatok 2000 januárjában kezdődtek el, 180 fős stábbal. Az animációs csapat 28 és 50 fős létszám között ingadozott. A film egyetlen képkockájának – ami a másodperc huszonnegyed részét tölti ki a vásznon – renderelése akár négy napot is igénybe vehetett a vízalatti környezet komplexitása miatt, ahová esetenként még a napsugarak is betörnek, megvilágítva a halak pikkelyeit. A halakhoz az animátorok kutyák arckifejezéseit tanulmányozták, különös tekintettel a szemekre.
A film sikeres megvalósításának elengedhetetlen velejárója volt a vízalatti világ látványának és érzékletének hiteles megalkotása. A stáb ennek érdekében akváriumokba és búvárkodásra alkalmas helyekre is ellátogatott Montereybe és Hawaiira, tanulmányozták a Pixar saját, közel 95 literes akváriumát és részt vettek egy ichthyológus előadásán is. John Lasseter executive producer nyomására a kulcsembereknek még búvárengedélyt is szerezniük kellett, hogy ellátogathassanak a Nagy Korallzátonyhoz. A művészeti csapat valódi vízalatti és -feletti felvételek pontos másolatának elkészítésére kapott feladatot, hogy teszteljék, milyen színvonalon képesek újraalkotni azokat. Az eredményeket végül egyszerűen „túl realisztikusnak” ítélték egy animációs filmhez, attól tartva, hogy a nézők élő felvételeknek vélnék a látottakat.
A medúzás jelenetekhez a Pixar óceáni jelenetekért felelős csapata egy teljesen új árnyékolási rendszert alkotott, amit „transburrency”-nek neveztek el: egyszerre átlátszó és elmosódott az objektum, hasonlóan egy fagyos fürdőszobai ablakhoz. A fogorvosi rendelő váróját egy valódiról mintázták, ami a Pixar Animation Studios központjának közelében található, a kaliforniai Emeryville-ben.

TÖRTÉNET: Andew Stanton a National Geographic magazinnak adott interjúban elárulta, hogy a szereplő, Némó ötlete egy fénykép alapján támadt, melyen két bohóchal egy tengerirózsából bújik ki:
„Letaglózó volt. Fogalmam sem volt, milyen halak, de nem tudtam levenni róla a szemem. Mint szórakoztatóipari foglalkozásúnak, a tény, hogy bohóchalnak hívják őket – jobb már nem is lehetett volna. Nem-igen találsz érdekesebbet ezeknél a kis halaknál, akik bújócskázni akarnak veled.”
Stanton eredetileg fokozatosan, flashbackek formájában kívánta felfedni Pizsi feleségének sorsát. Később azonban úgy találta, Pizsi így túlságosan pesszimistává, folytonosan és szükségtelenül aggódóvá válik, ezért a teljes háttértörténet korai megismertetése mellett döntött, a főszereplőt ezzel rokonszenvesebbé téve, s megalapozva túlféltésének okát.

SZEREPLŐK: Bár William H. Macy volt az első választás Pizsi szerepére, Stanton a kezdetektől Albert Brooks-ot szerette volna a bohóchal hangjának. Brooks ugyan korábban szinkronizált A Simpson család néhány epizódjában, egy egész estés rajzfilmen a munkát igen eltérőnek találta, mivel egyedül kellett dolgoznia, a többi színész jelenléte nélkül. Szenilla szerepét kifejezetten Ellen DeGeneres-re szabták. Megan Mullally leszerződött egy szinkronszerepre a filmhez. A színésznő elmondása szerint a producerek csalódottak voltak, mikor megtudták, a Will és Grace című sorozatbeli szerepében nem a természetes beszédhangján szólal meg. Ennek ellenére arra kérték, hogy azt a stílust használja, ám miután ezt visszautasította, elküldték.

ZENE: Lasseter Danny Elfmant képzelte el a film zeneszerzőjének, azonban Elfman visszautasította a munkát, ahogy később Hans Zimmer is. A feladat végül Thomas Newmané lett.